Administrasjon
Administrer din digitale samling
Omeka tillater publisering av alle typer filer: tekst, bilde, lyd, video osv.. Det er mulig å kombinere disse filene til ett enkelt dokument dersom du trenger det. Du kan også legge til tagger i dokumentet for å hjelpe besøkende med å finne det enklere. For å lette navigering og brukervennlighet på siden kan du velge å lagre dokumentene i samlinger. Du kan også lage egne utstillinger med deler av en samling, eller på tvers av samlinger.
Dashboard
Et intuitivt dashbord
Omekas administrasjonspanel er der du administrerer Omeka-installasjonen. Fra dashbordet kan du finne statistikken for din nåværende installasjon, dokumentasjon og samlinger som nylig er lagt til eller endret, og faner for blant annet å administrere dokumenter, samlinger, tagger, utstillinger og plugins.
I den øvre siden av administrasjonspanelet kan du:
- Endre generelle innstillinger for din installasjon,
- Installere og konfigurere plugins,
- Endre utseendet på installasjonen,
- Legg til, endre, slett brukere og deres rettigheter,
- Slett postfelt,
- Juster søket,
- Og administrere sikkerheten til systemet ditt.
For å administrere brukere er det 4 tilgangsnivåer for registrerte brukere tilgjengelig. Disse fire nivåene har følgende rettigheter:
- Superbruker, som har tilgang til hele grensesnittet, har rett til å endre sensitive systemparametere, redigere brukere, tema og generelle innstillinger.
- Admin, som har rett til å få tilgang til og redigere dokumenter, samlinger og tagger.
- Bidragsyter, som har rett til å legge til og redigere dokumenter de har opprettet. Det kan også være tillatt å lage en utstilling ved å bruke et hvilket som helst dokumentarkiv og tillatelse til å se offentlig eksponering fra administratorgrensesnittet.
- Forsker, som har rett til å se alle dokumenter og samling enten private eller offentlige, men kan ikke endre dem.
Fleksibilitet
Kraften til en katalog og et nettsted
Det beste fra begge verdenene
Omeka er designet for å overholde W3C og Section 508 tilgjengelighetsstandarder. Du kan være sikker på å ha en nettside som vil være lesbar for alle og som passer for de vanligste søkemotorene.
Et komplett CMS: HTML, CSS, PHP og et API som kan alt
Nettsidene opprettet med Omeka bruker de vanligste språkene for å lage nettsider, nemlig HTML, CSS og PHP. Du kan velge å laste ned forhåndslagde temaer som er tilgjengelige direkte på Omeka-nettstedet, å tilpasse et til dine ønsker og behov, eller å ganske enkelt lage et fra bunnen av for å få en virkelig personlig presentasjon. Disse tre alternativene er tilgjengelige med Omeka på samme måte som andre store CMS’er.
Enkel datadeling: OAI-PMH, Dublin Core, Atom, XML, JSON, RSS, RDF, …
Disse alternativene er tilgjengelige med programvaren eller ved å legge til plugins, og du kan eksportere dataene dine i en rekke formater. Dette sikrer større holdbarhet på dataene dine, samt deling og enklere spredning. Det er også mulig å eksportere dataformat som passer for Zotero.
Tilpasning
En programvare som passer dine behov
Den eneste grensen er deg
Omeka er en programvare designet primært i PHP som tillater nesten ubegrensede modifikasjoner og utvikling. I den nåværende tilstanden er Omeka i stand til å håndtere mer enn én million enheter, den viktigste begrensningen er serveren din. Å administrere samlingen din med Omeka sikrer at du kan bruke den selv om samlingen din måtte øke betydelig på kort tid.
Laget for uensartede samlinger
Omeka godtar et stort antall filer, noe som gjør at arkivene dine kan inneholde tekster, bilder, videoer, PDF- eller lydfiler. Det er også mulig å lage dokumenter på flere sider som kombinerer elementene som er oppført ovenfor.
Plugins: Tilpass Omeka til dine behov
Du har muligheten til å legge til flere plugins som utfyller funksjonaliteten til Omeka. Tilgjengelige plugins er mange og så varierte som mulig, og tillater for eksempel en OAIPMH-utstilling av Dublin Core, en importCSV-data, bruk av Dropbox for data som er for store eller en utvidelse av Dubin Core-egenskaper. Det finnes også plugins for å lage utstillinger, for å la besøkende kommentere dokumenter, for å aktivere søk i PDF-filer eller integrere kart i Omeka.
Drift
Drift
Libriotech tilbyr en skybasert løsning for Omeka. Dette innebærer at ditt bibliotek mot en årlig avgift får tilgang til en egen installasjon av Omeka, med en egen database og mulighet for å fritt gjøre de tilpasningene som er tilgjengelige gjennom det administrative grensesnittet. Libriotech tar seg av alle oppgaver knyttet til oppgraderinger av programvare, backup av data og annet teknisk vedlikehold.
Installasjonen er basert på de offisielle versjonene av Omeka, med eventuelle nødvendige tilpasninger (stort sett vil det være snakk om å få på plass feilrettinger før de kommer som en del av en offisiell Omeka-versjon). Oppdateringer vil bli gjort etter hvert som nye stabile versjoner blir gjort tilgjengelige.
Den skybaserte løsningen innebærer at bibliotekene ikke får tilgang til selv å endre kildekoden i sin installasjon, i og med at kildekoden teknisk sett vil være delt mellom alle bibliotekene som benytter seg av fasilitetene i skya. Dersom ditt bibliotek har behov for å gjøre tilpasninger i kildekoden så ta kontakt, så finner vi en løsning for dette også.
Libriotech leverer også Omeka til kunder som ønsker det installert på egne servere, og vi har forskjellige pakker tilpasset de ulike kundenes behov.
Brukerstøtte
Brukerstøtte
Drift omfatter kun ren drift av Omeka-installasjonen, dvs at Libriotech sørger for at systemet er tilgjengelig, oppgradering til nye versjoner, backup osv. Brukerstøtte-timer kan enten avtales på forhånd, eller kjøpes hvis behovet oppstår. Når det gjelder responstid, inneholder standardkontrakten vår garanti svar innen 4-8 timer avhengig av alvorlighetsgraden på feilen som har oppstått. Vi bruker supportsystemet Mantishub for å sikre historikk for henvendelser og oppfølging.